70 jaar SOS Kinderdorpen

Hoe het allemaal begon - ga mee terug in de tijd naar het ontstaan van SOS Kinderdorpen, de opening van het eerste kinderdorp en hoe we vervolgens zijn gegroeid en gekomen tot waar we nu zijn.

Ons werk heeft de levens van

13M*

mensen positief beïnvloed

In 2019 bestond onze federatie 70 jaar. Tijdens deze zeven decennia zijn onze programma’s continu doorontwikkeld en uitgebreid met de over de tijd opgedane kennis en ervaringen binnen de programma’s. Zo weten we dat er geen vast recept is dat het succes van een programma garandeert. Al onze programma’s zijn om die reden context specifiek en op maat gesneden, en richten zich primair op de zorg voor kinderen door het versterken en creëren van families. Een veilig thuis binnen een liefdevolle familie is het recht van ieder kind, waar dan ook ter wereld. Het is de essentie van ons werk, waarin één onderdeel altijd constant is en blijft: het belang van het kind staat altijd centraal.

Zoals u in de video heeft kunnen zien, was het bieden van liefdevolle zorg, kleinschalig en binnen een familie aan kinderen die de ouderlijke zorg zijn verloren, bij de oprichting van SOS Children’s Villages in 1949 een revolutionaire visie. Nu, 70 jaar later, kunnen we de resultaten van het pionierswerk van onze oprichter Hermann Gmeiner zien: de effectiviteit van familiegerichte zorg wordt door overheden en partners wereldwijd erkend.

Lange termijn impact

Het werk van SOS Kinderdorpen is gericht op lange termijn impact: we investeren in de ontwikkeling van kinderen. Dit doen we door kinderen, jongeren en ook hun ouders te ondersteunen en hen tegelijkertijd zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor de veranderingen in hun leven.

Sinds de oprichting heeft SOS Kinderdorpen families versterkt en kinderen familiegerichte zorg aangeboden, waardoor 4 miljoen kinderen en jongeren zijn opgegroeid in een liefdevolle, veilige familie.

Wat een kind leert, geeft het door

Wij zijn erin geslaagd om families die dreigden uit elkaar te vallen, bij elkaar te houden en een einde te maken aan de verwaarlozing van kinderen. Bovendien werken de effecten door in de volgende generatie: zij die een liefdevolle jeugd hebben gehad, zijn op hun beurt vaak goede ouders en grootouders. Indirect hebben we op deze wijze de levens van 13 miljoen mensen positief beïnvloed. Want de kinderen en jongeren van toen, zijn de ouders en grootouders van nu.

“Wat we doen is geen liefdadigheid. We werken aan ontwikkeling. We steunen families, maar doen dat slechts voor een bepaalde tijd. En zij moeten ook verantwoordelijkheid nemen. Gewoontes zijn lastig te veranderen, maar door het familienetwerk en de gemeenschap te betrekken, kan een voedingsbodem ontstaan die verandering mogelijk maakt.”

Mamadu Saliu

FSP coördinator in Canchungo, Guinee-Bissau