U maakt het verschil

Afgelopen jaar heb ik in Ghana met eigen ogen kunnen zien hoe we dankzij uw bijdrage, het verschil kunnen maken in de levens van mensen in onze familieversterkende programma’s. In februari ontmoette ik Joyce, moeder van twee kinderen, die op dat moment met een SOS collega haar persoonlijke familieplan aan het maken was. De familie woonde in een lekkend huisje, ze sliepen met zijn drieën op één matras. De kinderen hielpen hun moeder met het sprokkelen van hout om houtskool te maken en verkopen om te kunnen eten. Ze gingen niet naar school.

Toen ik in november tijdens mijn deelname aan The Hike weer bij ze langs kon gaan, zag ik het verschil dat in zeven maanden is gemaakt. De kinderen gaan elke dag naar school en dromen weer; zo wil de oudste natuur- en scheikundeleraar worden. Het dak van het huisje is gerepareerd en er staan een bed en een stapelbed. Joyce wordt geholpen met het opzetten van een houtskoolbedrijfje en straalt van trots: haar kinderen hebben weer perspectief op een toekomst en zij kan zelf voor een inkomstenstroom zorgen.

Professionele toewijding

Natuurlijk is er nog een weg te gaan, maar ik vind het fantastisch om te zien welke stappen gezet zijn. En om de professionele toewijding van onze SOS collega’s te zien. Ze zitten dagelijks in de gemeenschap, ze weten precies wat er speelt en wat de mensen nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan. Ze slaan bovendien een brug tussen die families en de gemeenschappen, benutten de daar aanwezige kennis en contacten en versterken tegelijkertijd hun vaardigheden en capaciteiten. Door samen te werken, kunnen we de levens van kinderen en hun families blijvend verbeteren. Want duurzame impact leidt tot zelfredzaamheid. De resultaten spreken voor zich.

Hartelijk dank

In dit online jaarverslag 2019 leest u wat uw bijdrage heeft betekend. Ik wil u hartelijk danken voor uw trouwe steun en kijk er naar uit om ook komend jaar samen met u zo veel mogelijk kinderen en families een concreet perspectief voor de toekomst te bieden. Met de wereldwijde uitbraak van het coronavirus zal het een jaar vol uitdagingen zijn. Wij doen er alles aan om -met de nodige maatregelen- onze programma’s te continueren, de veiligheid en gezondheid van alle kinderen en medewerkers te waarborgen, maar vooral ook om de kinderen de familieliefde te geven die ze juist nu zo hard nodig hebben.

Arian Buurman

Algemeen directeur